کمیته صیانت از ظهور تا افول
ساعت ۳:٠٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی ،جریان شناسی

نویسنده: پیمان زمانی
اصلاح‎طلبان یا همان دوم‎خردادی‎ها در حالی خودشان را برای نبرد انتخابات ریاست‎جمهوری دهم آماده می‎کردند که هر از چندگاهی با کنایه و استعاره، سلامت انتخابات را زیر علامت سئوال قرار می‎دادند و این در حالی بود که خود آن‎ها از طریق همین سیستم انتخاباتی، توانسته بودند ..


10 دروغ بزرگ فتنه‌گران
ساعت ٢:٥۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی ،جریان شناسی

اصطلاح «دروغ بزرگ» اینک به اصطلاحی معروف در دنیای سیاست تبدیل شده که افکار عمومی آن را منتسب به هیتلر می دانند. هیتلر در کتاب نبرد من، می گوید مردم آلمان شکست در جنگ جهانی اول را به این دلیل پذیرفتند که یهودی های دارای نفوذ در مطبوعات از تکنیک دروغ بزرگ استفاده کردند. از نظر هیتلر این روش مستلزم آن است که دروغ چنان عظیم باشد که هیچ کس باور نکند که «کسی آنقدر گستاخ باشد که چنین بی شرمانه حقیقت را تحریف کند». اولین مورد استفاده دروغ بزرگ در این جمله معروف او مستند شده است: «در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن وجود دارد.» گوبلوز - وزیر تبلیغات هیتلر- این تئوری را با کمی تغییر بدین گونه بیان کرد که «دروغ بزرگ یکی از روش های تبلیغاتی مورد استفاده انگلستان است که دروغ بزرگی می گویند و در ضمن تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می کنند.» حوادث انتخابات ریاست جمهوری دهم چنان گسترده و پیچیده بود که تا مدت ها و از منظرهای گوناگون قابل تامل است.


تحلیل حسن عباسی از سریال 24
ساعت ٢:٤٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: دکتر حسن عباسی ،جریان شناسی

ضریب نفوذ این سریال در شکل‌گیری یک دولت سیاه‌پوست مؤثر بود
اساس سریال، حفظ تعادل سیستم آمریکاست
امنیت در آمریکا خط قرمزی است که اخلاق را زیرپا می گذارد

 

بقیه در ادامه مطلب


روایت ری شهری از انتصاب منتظری به قائم مقامی رهبری
ساعت ۱:۱٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصیتهای معاصر

حجت الاسلام محمدی ری شهری در کتاب جدید خود که به بررسی مقطع حساسی از جمهوری اسلامی از نصب منتظری به قائم مقامی رهبری تا عزل وی و ماجرای باند مهدی هاشمی اختصاص دارد، نحوه انتصاب منتظری به قائم مقامی و نظر مخالف امام(ره) با این مسئله را تشریح کرد. در این کتاب همچنین برای نخستین بار تصویر نامه تاریخی 6/1/68 امام(ره) به منتظری که از سوی عوامل مخاطب نامه در آن تشکیک شده بود، آمده است.

 

بقیه در ادامه مطلب


شخصیت شناسی آقای منتظری
ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصیتهای معاصر

نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
عده زیادى از کسانى که به جریان آقاى منتظرى پرداخته اند علل و عوامل بروز این جریان را در مقابل انقلاب، ناشى از شخصیتى ایشان و ناتوانى این روانشناختى در فهم متشابهات تاریخى مى دانند. پیروان این نظریه ، نه تنها در تحلیل جریان آقاى منتظرى ، بلکه در فهم بخش اعظمى از تاریخ، علل فراز و فرود شخصیتها و جریانات را به عوامل شخصیتى رهبران این جریانات تاویل مى کنند و معتقدند ...


مالک اشتر نخعی
ساعت ۱:٠۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصیتهای صدر اسلام

هنوز صداى او از دل تاریخ شنیده مى شود، چهارده قرن گذر ایام نتوانسته است او را در کام خود فرو برد.
گویى اینک در نخیله سوار بر اسب در تدارک سپاه و جهاز جنگى به شتاب در حرکت است تا گمراهان را درهم شکند.
بازوان ستبرش در گودى سپر فرو رفته ، با چشمان نافذش راه پر پیچ و خم صفین را نظاره مى کند و دشمن را زیر نظر دارد.


 

او شیر عراق و پهلوان ایمان و شجاعت و بصیرت ، پرچم دار على ابن ابیطالب ، مالک اشتر فرزند رشید بنى مذحج است . اگر بخواهیم او را بشناسیم باید به سراغ مولا و مرادش برویم که این چنین او را معرفى مى کند: ... در روزهاى خوفناک نمى خوابد و در اوقات بیم و هراس از دشمنان روى بر نمى تابد، بر بدکاران از آتش سوزان سختتر است ؛ او مالک فرزند حارث برادرى از قبیله مذحج است


محمد بن ابی بکر
ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: شخصیتهای صدر اسلام

محمد بن ابى بکر، در سال حجه الوداع در بیداء متولد شد، مادر او اسماء دختر عمیس همسر جعفر فرزند ابوطالب بود. اسماء زنى بزرگوار بود که همراه همسرش جعفر بن ابى طالب از مکه به حبشه هجرت کرد و در حبشه داراى سه فرزند به نامهاى محمد، عبدالله و عون گردید. سپس همراه با جعفر (در سال هفتم هجرت ) از حبشه به مدینه آمد. بعد از شهادت جعفر در جنگ موته ، با ابوبکر ازدواج کرد و خداوند محمد بن ابى بکر را به او داد. پس از مرگ ابوبکر، حضرت على علیه السلام با اسماء ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یحیى بن على بود.


جریان شناسی سیاسی در سقیفه
ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: اسلام ،حضرت علی (علیه السلام) ،غدیر

یکی از موضوعات بسیار مهم و پر چالش و تاثیر گذار در اندیشه سیاسی اسلام مباحث مربوط به جانشینی پیامبر (ص) بو ده است . تحولاتی که منجربه تعیین جانشین برای پیامبر و تحولات آینده جامعه نو پای اسلامی شد.

 آنچه از تحولات زمان حیات پیامبر (ص) در مقاطع مختلف زمانی دیده شده است و حضرت همواره سعی و تلاش زیادی در تثبیت و نهادینه کردن آن کرده است بحث جانشینی حضرت علی ( ع ) بود . این موضوع چنان روشن و آشکار بود که کمتر کسی در جامعه ی آن روز مدینه و نزدیک به تحولات سیاسی نسبت به آن آگاه نبوده و یا بی تفاوت باشد اما در همان زمان پیامبر (ص) گروه هایی از مردم – در راس آن سران بانقوذ قریش که ضربه سختی از اسلام به عنوان اندیشه سیاسی و اجتماعی حاکم بر اجتماع که امتیازات و موقعیت گذشته ی انان را از بین برده بود و از شاخص این تفکر پیامبر (ص) و وصی وی امام علی (ع) کینه ای عمیق در دل داشت و منتظر فرصت برای گرفتن زمام امور حکومت و جامعه اسلامی بودند .

 


رسایی خطاب به سیدحسن خمینی و هاشمی رفسنجانی
ساعت ۱:٤٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی ،جریان شناسی ،شخصیتهای معاصر

پیام امام (ره) درباره سیدحسین در مورد دیگران هم صدق می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی با اشاره به اینکه اصل ریزش و رویش در انقلاب‌ها و حرکت‌های اصلاحی یک حقیقت قرآنی است، گفت: ریزش و رویش قابل انکار نیست و همیشه وجود داشته و خواهد داشت و امروز نیز نظاره‌گر آن هستیم.


امام حسین(ع)شهید فرهنگ، شهیدِ فراموشکاری امت
ساعت ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: امام حسین (علیه السلام)

مؤلف: مهدی غفاری نوین

داستان کربلا و امام حسین(ع) و حوادث چند روزه آن سرشار از درس‌ها، عبرت‌ها و حقایق تلخ و شیرین است و امتداد تاریخ بشریت و در همة امصار و اعصار میثاق فطرت انسان را هماره به او گوشزد می‌کند: "و وکَّدتم میثاقه"1 و حسین(ع) ناخدای کشتی نجات است که سفینه‌اش در مسیر پرتلاطم تاریخ ناجی ناسیان فطرت، جاهلان طریقت و دستگیر سرگردانان ظلمت‌آباد و طوفان زدة دنیاست: "مَنْ اتاکم نجی و من لم یأتکم هلک... امن من لجأ الیکم؛2 برای رسیدن به ساحل امن نجات وسیله‌ای جز صراط مستقیم و حقیقی نیست: "انتم الصراط الاقوم و... صراطه"3

زیرا بین هدف و وسیله یعنی بین مقصد و راه، ربط خاص وجودی برقرار است، چنانکه نه با هر وسیله و راهی به هر هدف و مقصدی می‌توان رسید و نه برای وصول به مقصد معین می‌توان از هر وسیله‌ای استمداد نمود؛ یعنی هدف معین، راه مشخص می‌طلبد و راه معین به هدف مشخص می‌رسد و هرگز هدف وسیله را تبریر و توجیه نمی‌کند4 و این مطلب عمیق از سخنان گهربار سیدالشهدا(ع) استنباط می‌شود که فرمود: "من حاول أمرا بمعصیة الله، کان أفوت لما یرجو و أسرع لما یحذر؛ هر که با گناه کردن بخواهد چیزی را به دست آورد، به آنچه امید بسته به سرعت از دست برود و از آنچه گریزان است در چنگ آن گرفتار آید."5


حسین‌ بن علی(ع‌) مدافع جایگاه‌ امامت‌
ساعت ۱۱:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: امام حسین (علیه السلام)

مؤلف: حبیب‌ زمانی‌ محجوب‌

مقدمه‌

قبل‌ از بررسی‌ تلاش‌های‌ امام‌ حسین‌(ع‌) در دفاع‌ از جایگاه‌ امامت‌ و ولایت‌ شایسته‌ است‌ به‌ عنوان‌ مقدمه‌ و مدخل‌ بحث‌، معنا و جایگاه‌ امامت در مکتب‌ اسلام‌ و تشیع‌ به‌ طور مختصر تبیین‌ گردد.

امامت‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ پیشوایی‌ و رهبری‌ است‌. واژۀ امام در موارد و معانی مختلف کاربرد دارد و گسترۀ کاربست آن از امامان معصوم تا ائمۀ کفر را در بر میگیرد ؛ چنانکه در قرآن‌ کریم‌ به‌ هر دو مورد اشاره‌ شده‌ است‌: "وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا"1؛ "وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ"2

برای امامت تعاریف مختلفی عرضه و ارایه شده است که با نگاهی‌ کلّی‌ به‌ دیدگاه‌ مذاهب‌ اسلامی‌ نسبت‌ به‌ امر امامت‌ چنین‌ استنباط‌ می‌شود که‌ غالب‌ آنها امامت‌ را مقامی‌ می‌دانند که‌ صاحب‌ آن‌ ریاست‌ امور مسلمانان‌ را عهده‌دار است‌. باید توجه‌ داشت‌ که‌ در این‌ نگرش‌ به‌ بُعد سیاسی‌ منصب‌ امامت‌ تأکید بیشتری‌ شده‌ است‌.3


مدیریت زمان
ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: مدیریت

سخنران: دکتر حسین خنیفر

اشاره: زمان را چه به معنای فیزیکی فرض کنیم و چه در معنای فلسفی تلقی نماییم، حقیقتی است گشوده شده برابر ما. ما در زمان به دنیا می‌آییم. از زمان متأثر می‌شویم. با زمان به پیش می‌رویم و از هر سو زمان بر ما احاطه و سیطره فروناکاستنی یافته است. سخن این است که آیا می‌توان زمان را به نفع خویش به پیش برد؟ آیا می‌توان زمان را توسعه و گشایش داد؟ آیا چنان که حافظ تصور می‌برد می‌توان مکان را تغییر داد و می‌سرود: آدمی در عالم خاک نمی‌آید به دست/ عالمی از نو بباید ساخت، و زنو آدمی می‌توان زمان نیز تغییر داد و آن را دیگرگون ساخت؟ اساساً چگونه می‌‌توان معادله «در اختیار زمان بودن» را به زمان را در اختیار گرفتن» تغییر داد؟ بحث نو و شیرین مدیریت زمان بر این مبنا و در این معنا سیر می‌کند که انسان می‌تواند در زمان نفوذ کند. آن را به نفع خویش تغییر دهد و به جای آن که چون پر کاهی خود را به موج آن سپرد، در برابر آن موج آفرینی کرد و تأثیرگذاری داشت. معارف


تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: ایران

مؤلف: اسماعیل ولی زاده

اشاره: اگر به تقابل استکبار جهانی در سه دهه گذشته نظر بیفکنیم در می‌یابیم که در دهه اول تقابل در حوزه نظامی است و سراسر این دهه جنگ، کودتا و ترور می‌باشد. اما از ابتدای دهه دوم، بحث فراگیر عمومی در جامعه ایرانی مسئله "تهاجم فرهنگی" بود. تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، هجوم فرهنگی و... مفاهیمی است که بر سر زبان‌ها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبری از همان اولین سالهای پایان دفاع مقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی آنان دادند. چنانچه در یکی از سخنرانی‌ها می‌فرمایند: "دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشاء - سعی می‌کند جوانهای ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است".1 استکبار در دهه سوم در راستای هجمه فرهنگی به فکر مهار انقلاب اسلامی در سطح جهان افتاد لذا پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تحریم‌ها تشدید شد و حمله به افغانستان، عراق و حزب الله به قصد مهار انقلاب اسلامی ایران آغاز گشت ولی در این امر (مهار بین المللی) نیز شکست خوردند. اکنون درآغاز دهه چهارم به دنبال مهار انقلاب از درون توسط سربازان فرهنگی خویش می‌باشند و در این امر تمام جریان‌های داخلی و خارجی هماهنگ عمل می‌کنند. چنانچه در جریان انتخابات 22 خرداد 88 این امر نمود یافت. البته باید دانست که بحث تهاجم فرهنگی تازگی ندارد و بررسی تاریخ جریان سلطه در قرون گذشته نیز نشان می‌دهد که یکی از ابزارهای اصلی دشمنان برای غلبه بر جوامع اسلامی استحاله فرهنگی است و نمونه بارز آن استحاله فرهنگی مسلمین در مسئله اندلس است. حال آنچه ضرورت دارد این است که اساساً "جنگ و غارت فرهنگی" چیست؟ و ابعاد و ابزار و روشهای آن کدام است؟ در این نوشتار به تبیین موضوع فوق می‌پردازیم تا با منطق تهاجم فرهنگی آشنا شویم و بتوانیم با بصیرت کافی به دفاع از کیان و هویت فرهنگی خویش بپردازیم. به آن امید که مورد رضای حق واقع شود.


قیام حسینی و نهضت خمینی
ساعت ٩:۱٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: عاشورا ،شخصیتهای معاصر

مؤلف: مرتضی شیرودی (عضو هیأت علمی مرکزتحقیقات اسلامی و استاد دانشگاه)

اشاره مفروض این نوشتار این است: قیام سرخ امام حسین(علیه السلام) بر پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. این مفروض بر اساس این کلام امام خمینی‏(قدس سره) است : انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا... است.1 بنابراین، در این مقاله، تلاشی برای اثبات تأثیر پذیری انقلاب اسلامی از قیام امام حسین‏(علیه السلام) صورت نمی‏گیرد؛ بلکه مقاله حاضر به دنبال نشان دادن ابعاد تأثیر فرهنگ شهادت طلب عاشورا بر وقوع انقلاب اسلامی و مشابهت‌های این دو قیام است.


چگونه لوایح دوقلوی خاتمی از مجمع تشخیص سر درآورد؟
ساعت ٩:۱٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی ،جریان شناسی ،شخصیتهای معاصر

محمد مهدی تهرانی

«از ابتدای کار مجلس می دانستیم که اصلاح قانون انتخابات مجلس مهمترین کار ما در آن دوره قانونگذاری است. این نکته به کرات در جلسات فراکسیون مشارکت مطرح شده بود و برخی دوستان از جمله خود بنده در مصاحبه ها روی آن تأکید کرده بودند.» احمد شیرزاد


پاسخ های قاطع جواد لاریجانی به کریستین امانپور
ساعت ٩:۱۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی

20بسیجی و 13 شهروندعادی در اغتشاشات کشته شدند
شیرین عبادی به زبانی شبیه کاخ‌سفید صحبت می‌کند


آداب جنگ یا تقوای جنگی در اسلام
ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: اسلام

نویسنده : سید محسن حکیم

مطالعه و دقت در آداب جنگ در اسلام، این حقیقت را آشکار می‏کند که آنچه امروزه در نظام حقوق بین‏المللی مورد تأکید قرار گرفته، چهارده قرن بیشتر در متن تعالیم اسلام وجود داشته است. اهمیت این امر مخصوصا از این جهت است که در آن روزگار نه نامی از حقوق بشردوستانه - قواعد مربوط به رعایت حقوق بشر در زمان جنگ - در میان بود و نه محتوای آن مورد نظر.
با توجه به گستردگی این مقررات و مباحث مرتبط با آن، در این مقاله صرفا به برخی از آداب جنگ در اسلام یا مظاهر تقوای جنگی و مقایسه آنها با قواعد حقوق بشر دوستانه امروز اشاره شده‏است.


مکتب عاشورا
ساعت ۸:٥٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: عاشورا

بررسی فراز و نشیب‌هایی که در تاریخ اسلام برای امت مسلمان پیش آمده و ریشه یابی علل حوادث و نگاه آسیب شناسانه به آن می تواند چراغی فرا روی آینده باشد و در شناخت شرایط موجود جامعه و نحوه برخورد با آن به ما بصیرتی تازه دهد.

نگاه ژرف به رویدادهای تاریخی و آنچه برامت پیامبر اکرم(ص) بعد از رحلت آن بزرگوار پیش آمد از سرفصل‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است.

معظم له در چند سال گذشته تحت عنوان عبرتهای عاشورا، رسالت خواص و وضعیت عوام در جامعه اسلامی و در بیانات اخیرشان در نیاز جامعه به بصیرت و دقت امت همیشه بیدار نسبت به جنگ نرم دشمنان و شیوه‌های جدید استکبار در برخورد با توسعه فزاینده تفکر انقلاب اسلامی در جهان ترسیم نمودند بیش از گذشته به اهمیت جایگاه ولایت فقیه واقف ساختند.

در این نوشتار در صدد تأملی دوباره را تحلیل‌های رهبر فرزانه انقلاب از رویدادهای تاریخی صدر اسلام می‌باشد.


مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه
ساعت ۸:٥٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: حضرت علی (علیه السلام)

مؤلف: فرهاد ترابی

 چکیده : اشاره نهج البلاغه، کتابی که آن را فروتر از کلام خدا و فراتر از سخن بشر گفته‌اند، دریچه‌ای است به فضای بی پایان "حامل علم الکتاب"1 و قطره‌ای است از اقیانوس بی‌کناره "کلمة الله" و بحری است در برکة "شریف رضی" چراکه گزیده‌ای است از کلمات امیر (ع)، با ترکیبی زیبا و چینشی هنرمندانه. ما شیعیان با استدلال‌های متین، بر این باوریم که تنها قرائت صحیح از قرآن همان قرائت اهل بیت (ع) است، و باید از در وارد خانه شد "وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا"2 و از دروازه‌های دانش و حکمت وصی، به شهر علم و معرفت نبی پای نهاد: "اَنَاَ مدینةُ العِلم و عَلی بابُها"3 و با سفینه عترت در اقیانوس حکمت (قرآن) پیش رفت، تا به گرداب‌های خوارجی و کویر ناصبی و وهابی گری و سرگشتگی هرمنوتیک و رمانتیسم گرفتار نیاییم و این همراهی و همگامی را تا قیامت حفظ کنیم؛ و نه گامی پیش بیافتیم و نه پس بمانیم؛ "فانّهما لَن یفَتِرقا حَتی یردا عَلَی الحَوضَ"4. علی(ع) پس از رسول خدا(ص)، از معدود شخصیتهایی است که مورد قبول فریقین می‌باشد؛ بنابراین، لازم است به گونه‌ای مستقل، به نگرشهای امام علی(ع) در خصوص اهل بیت (ع) پرداخت. امید است که با عنایات ربّانی و توجهات علوی، بتوانیم در ایفای این رسالت توفیق حاصل کنیم؛ ان شاء الله.


کسانی که مورد تایید سلطنت طلب‌ها هستند، درخط امام نیستند
ساعت ۸:٥٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: جریان شناسی ،سیاسی

سیدحمید روحانی

سید حمید روحانی که روزگاری با حکم امام بیش از پیش درصدد تدوین تاریخ انقلاب برآمد این روزها گفتنی های زیادی دارد. حرف های او که از متن تاریخ برمی خیزد و در مرحله بعد طعنه به امروز و امروزی ها می زند، شاید واگویی یک راه رفته شده است. روحانی می گوید مجاهدین خلق به اسلام پایبندی و تقید کامل نداشتند و همین موضوع فساد درون سازمانی آنان را موجب شد. "جمهوری ایرانی" شبیه شعارهایی بود که آنان آن روزها در مقابل "جمهوری اسلامی" مطرح می کردند.


صلح امام حسن(ع) ضامن بقاى اسلام
ساعت ۸:٤٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: اسلام ،امام حسن مجتبی (علیه السلام)

 زندگى سراسر افتخار امام مجتبى(ع) جلوه‏هاى زیبا و پرشکوهى داشت. او در روز پانزدهم رمضان سال سوم هجرى پا به عرصه وجود گذاشت.
          هفت‏سال در دامن پرفیض رسول خدا(ص) از چشمه‏هاى زلال نبوت بهره برد. وحى الهى فکر و اندیشه او را شکل داد و اعماق جانش را جهت‏بهره دهى به اسلام و مسلمانان آماده ساخت. سپس سى‏سال حوادث تلخ و شیرین بعد از رحلت پیامبر وى را از تجربه‏هاى گران بهره‏مند ساخت. در سال چهلم هجرت، هدایت کشتى اسلام، در سخت‏ترین موقعیت، به عهده او گذاشته شد. آن امام معصوم(ع) با کمترین آسیب و تلفات امت اسلامى را رهبرى کرد، توطئه‏هاى بزرگ و خطرناک بنى‏امیه را نقش بر آب ساخت، مانع نابودى اسلام و برنامه‏هاى حیات بخش آن شد و پیش بینى پیامبر خدا(ص) را تحقق بخشید.
          بر خورد زیباى امام حسن(ع) در قصه صلح افتخار بزرگى در تاریخ اسلامى بر جاى گذاشت. نویسندگان و تحلیل گران بسیارى به آن پرداخته و ابعاد گوناگون آن را بررسى کرده‏اند. گروهى همانند شیخ راضى آل یاسین(ره) کتابى در 374 صفحه تدوین کرده، آن را «صلح الحسن‏» نامیده‏اند و جمعى نیز در صفحات بیشتر یا کمتر به ترسیم تلاشهاى این سرور جوانان بهشت پرداختند.
         


آسیب ‏شناسی فرهنگی انقلاب اسلامی
ساعت ۸:٢٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٤ اسفند ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: سیاسی ،ایران

چکیده
با گذشت «ربع قرن» از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ورود به عرصه نوین، شایسته است که با مرور به کارنامه انقلاب اسلامی با رویکردی مصلحانه و نقادانه تهدیدها و آسیب‏هایی که فراروی آن قرار گرفته و حرکت فزاینده آن را با کندی مواجه ساخته است مورد بررسی و کالبد شکافی قرار گیرد، تا زمینه کنترل آسیب‏ها و تبدیل تهدیدها به فرصت‏ها فراهم آید.

در این نوشتار، سعی گردیده با بهره‏گیری از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دیگر صاحبنظران عوامل آسیب‏رسان در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و با استفاده از نتایج برخی پژوهشها در این راستا، مهمترین تهدیدها و آسیب های فرهنگی انقلاب اسلامی تشریح شود.

بدیهی است بیان این مطالب به معنای نادیده گرفتن خدمات ارزشمند انقلاب اسلامی به مردم ایران و جهان و اعتلای کلمه ناب اسلام اهل‏بیت (ع) در سرتاسر گیتی نیست. چون زبان و قلم قادر به تبیین و توصیف نقش سترگ معمار بزرگ انقلاب اسلامی و شاگردان باوفایش در پدید آوردن حکومتی به نام اسلام و برانداختن رژیمی چون رژیم پهلوی نیست، ولی از آنجایی که نگارش مقاله «آسیب شناسی فرهنگ انقلاب اسلامی» به اینجانب واگذار گردید، بر آن شدم تا همچون طبیبی آسیب‏شناس ـ که زمینه را برای سلامتی بیمار خود فراهم می‏سازد ـ دیدگاهها و نظرگاهها را در حد امکان بررسی کنم و نتایج یافته‏ها را باز گویم.

این مقاله مشتمل برشش بخش به شرح زیر است:

بخش اول: مفاهیم و متغیرهای تحقیق
بخش دوم: پس از هر انقلاب و ضرورت بررسی و توجه به آسیب‏ها و تهدیدها
بخش سوم: اهداف و آرمانهای فرهنگی انقلاب اسلامی
بخش چهارم: تهدیدها و عوامل آسیب رسان به فرهنگ انقلاب اسلامی
بخش پنجم: آسیب‏ شناسی فرهنگی انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش عوامل اثرگذار
بخش ششم: جمع بندی و نتیجه ‏گیری
امید آن که این مقاله بتواند نقشی در اصلاح امور و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا نماید.